יום שני, 11 במרץ 2013

האמת הנסתרת מתחת לכיור שלך , או איך סינדרלה הפכה לבת-מלך?



האלטרנטיבה לרעלי הנקיון
בוקר שישי עמוס, אני נכנסת לסופר הקרוב לקניות אחרונות,  כולם ממהרים אל מדפי חומרי הניקיון - אני לוקחת מהמדף סבון רצפה מוכר, ובאתיות מודגשות קוראת את הכיתוב הבא: “אזהרה! עלול לגרום לזיהום בדרכי הנשימה" מחזירה בבעתה את הסבון למקומו- ומושכת מסיר-שומנים "סופר דופר”- וגם עליו האזהרה זועקת: “צורב תאים בדוק!  מגדיל סיכויים לגידולים ממאירים"- מה קורה פה???אני צועקת ומתעוררת מחלום מציאותי להחריד.....

ואולי היינו רוצים את האמינות הזו במוצרים אותם אנו מכניסות לבתינו וחופפות בהם את ראשם העדין של ילדינו???? הקדמתי את המאוחר- סינדרלה עוד חושבת שנקיון הוא ביזיון...

מוצרי הניקוי והקוסמטיקה כיום הינם בליל כימיקלים מסוגנן, אשר מעולם לא נבדקו או קיבלו אישור לשימוש בטוח. שלא כמו בתעשיית המזון והתרופות-אין להם שום גוף בקרה או בטיחות הדורש סטנדרטים בסיסיים בטיחותיים.

כצרכנים היינו רוצים להאמין שמי שהניח את המוצרים באריזות נוצצות על מדפי החנויות עבר איזושהי בדיקה,או בקרת איכות אובייקטיבית, אך המצב כיום רחוק מכך- מוצרי הקוסמטיקה נהנים מהחוק האמריקאי הקובע שכל מוצר המיועד לשימוש פנימי- דורש בדיקות בטיחות ואיכות ועל כך מפקח ארגון ה-FDA האמריקאי- אך מוצרים שהינם מיועדים לשימוש חיצוני בלבד- (מכירים את האותיות האדומות מהשמפו-”לשימוש חיצוני בלבד"??) אינם מחייבים בקרת איכות! כן, קראת נכון. ולרווח הזה משתחלים כל אלפי הכימיקלים היוצרים את חומרי הקוסמטיקה והניקוי- אותם אנו נושמים,רוחצים   מורחים, מרססים, מקרצפים,  ועוטפים את גופינו. רובנו ככולנו חשופים ל-10,000 הכימיקלים המשמשים בתעשיית הקוסמטיקה וחומרי הנקיון, חומרים שמעולם לא נבדקו או נבדקו- הוכחו כמסוכנים-ונמצאים אצלנו במקלחת בשימוש  יומיומי, איטי אך קבוע.

שימוש" חיצוני" אמרנו??? - העור הינו איבר ההפרשה הגדול ביותר בגופנו- ועובדה זו אינה חד כיוונית- מה שמוציא גם מכניס. עשו ניסוי משעשע פשוט- מירחו על כפות רגליכם או של ילדכם שמן-שום,(או פשוט שום כתוש)- כעבור כמה דקות תוכלו להריח את השום בהבל פיכם- ניסוי זה מוכיח עד כמה מהר נספג חומר "חיצוני" אל תוך מערכת הדם- זורם בכל הגוף ומגיע עד רקמות הפה שלנו. או במילים פשוטות- כשמדובר בעור-איבר נשימה ממש כמו הריאות שלנו-אין דבר כזה "שימוש חיצוני".

המשרד לאיכות הסביבה בארה"ב הצליח לאתר בדם וברקמות השומן של אנשים שאריות של כ-400 כימיקלים רעילים שמקורם במוצרי הניקוי והקוסמטיקה. כימיקלים אלה יכולים לגרום לתופעות לוואי אקוטיות מצריבה בעיניים, כאבי ראש,עייפות, סחרחורת, פריחות בעור, דלקות בדרכי הנשימה,דכאון ועד סרטן.
אמנם לעיתים קרובות חברות פרטיות עורכות בדיקות לגבי השפעת החשיפה למוצריהן, האם הם גורמים לגירוי או לדמעות, אך הבדיקות מכוונות לטווח הקצר בלבד – אין הן בודקות האם אלה יכולים לגרום לסרטן או לפגמים מולדים בטווח הארוך. נכון להיום המצב הוא שאנחנו יכולים להיות בטוחים שאם נמרח קרם גוף הוא לא יגרום לכיב בעור שלנו ואם נשתמש בשמפו הוא לא יעוור אותנו. אבל בזה בערך מסתכם כל העניין.
 הפיה הטובה בדרך:
כצרכניות קוסמטיקה אנו מעדיפות להיות פסיביות ולהסתפק בבדיקת ריח הקרם ומרקמו הנעים, אך לאור העובדות המדאיגות נדרשת מאיתנו צרכנות מודעת יותר, ואחריות אישית. זה זמן רב ידוע שמרכיבים מסויימים עושים הרבה יותר מאשר להשאיר אותנו ריחניים ונקיים. 
 עם הקרם ביד והמייקאפ בתיק, אני שומעת אתכן שואלות-”אז למרות הכל-איך נבער את אבק החמץ....?” אז קודם כל חשוב לזכור שפסח נחגג בבתי ישראל עוד לפני המצאת ה"סנט-מוריץ", נשות ישראל מאז ומעולם רחצו,התנקו,והתבשמו מהשפע המשובח והאיכותי שיש לעולם הטבע להציע לנו.

באופן כללי יש שני אפשרויות-

1.לקנות- להיות צרכנים חכמים- לעשות בדיקה בסביבה הקרובה- כשמדובר בחומרי נקיון יש כמה וכמה חברות אקולוגיות איכותיות,המחוייבות לתקנים בינלאומיים(של משרדי איכות הסביבה או גופים אורגניים) ומוכרות חומרים ש"עושים את העבודה", מבלי לזהם אותכם ואת סביבתכם. כמובן שגם בעולם ה"טבעי" עלינו להפעיל הגיון בריא-ולקרוא את האותיות הקטנות מאחור, ככל שהרשימה ארוכה,לא ברורה ומסורבלת יותר-לרוב כמות הכימיקליים גבוהה יותר. ביקור בחנות טבע קרובה או סיבוב באינטרנט יעלה אפשרויות רבות וטובות.

כשמדובר במוצרי טיפוח- יש היום פריחת עסקים זעירים של קוסמטיקה ביתית איכותית-העדיפו יצרן מקומי, ושיווק ישיר- שיוכל להבטיח ולאשר ממקור ראשון את רשימת המרכיבים והחומרים הפעילים. אל תתביישו לשאול ולברר- מעבר לרווח המיידי של שניכם- גם עולם הקוסמטיקה יידרש להתיישר ככל שהדרישה תהיה נוקבת וברורה יותר!!!

האפשרות השניה-

2. לעשות- בסופו של דבר עולם הכימיקלים מחקה את מולקולות עולם החומרים הטבעיים, מוצרי נקיון וטיפוח מורכבים מעושרו וחינו של הטבע הסובב אותנו, הרצון לקצר תהליכים ולהפיק את המקסימום- השאיר את אומנות הרוקחות בידי המעבדות הסינטטיות, אך מלאכת הרוקחות הטבעית רק הלכה והשתבחה עם הזמן-ולאור ההשלכות של עולם הכימיקלים-היא רלוונטית ומלאת חן עוד יותר- מכיוון שבנקיון עסקינן- הפוסט הבא יוקדש למתכוני נקיון!

והעיקר- בנחת, בשמחה, עכשיו גם הילדים יוכלו לקחת חלק במלאכה בלי רעלים מיותרים.
חוצמזה, ראית את המיתוג החדש שלנו? קרם ידיים מליסה- שתתפנקי אחרי כל המאמץ הטבעי הזה:)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה