יום ראשון, 4 בספטמבר 2011

גידול ירקות אורגניים-הפעם זה יצליח!!

גן ירק- (במקרה שלנו ערוגות לירקות החורף)

פלפלים מתוקים לגמרי
ישנה אגדה אורבנית מוזרה הטוענת שגידול ירקות הוא דבר מסובך\קשה\לבעלי ידע מקצועי או לבעלי שטח נרחב- ובכן- לא,לא ושוב לא- מאז ומתמיד גידלה עקרת הבית הנאמנה מזון בסיסי בחצר האחורית (בארופה-כי הדשא-שהיה סמל למעמד גבוה- היה מקדימה...) או בקדמת הבית (במזרח-כי מי אוכל דשא?!)
לפני שנתיים העברתי סדנא במרכז יום לקשיש במושב "תדהר"- אחת מהנשים מצאה חן בעיני במיוחד, וכשסיימנו לרקוח סבונים יחד, היא סיפרה לי שכשעלתה לארץ היו לה 6 בנים (ו-4 בנות, אבל מי סופר?..) ובעלה לא מצא עבודה- והיא הבטיחה לעצמה שהם לא יהיו תלויים בעזרה חיצונית- ולכן ברגע שהשיגו ארוחת ערב ראשונה למשפחה- שהיתה- פילפלים אדומים- היא שמרה את הזרעים, למחרת בבוקר זרעה אותם בקופסאות גבינה ישנות – וכשהיו לה שתילים מכרה אותם לשכנים-קנתה עוד ירקות לבית-זרעה- וכך התחילה במו ידיה את אחת המשתלות הגדולות והמצליחות ביותר בארץ- "השתיל", ללא שטח אדמה, ידע "מקצועי" או כפכפים לרגליה.


סוד החיות שבפרטים הקטנים בא לידי ביטוי במלוא הדרו בירק שגידלת לך בגינה- מאדמה דחוסה וצחיחה שהפכה לערוגות פוריות ומגבהות- ומשם ההתמכרות לבהות בשתילונים הקטנטנים גדלים פורשים כנפיים והופכים לעגבניה עסיסית,קולורבי ענק,גזרים בצורות שונות ומשונות ושום....
איזה שום- לא תמצאו קשר משפחתי בין השום שמשכתם מהגינה- לבין אחיו הסיני הדומה יותר לכדור פינג פונג לבן ומנומס מהסופר.
 כמה ימים לקחו לי להשתמש בשום הראשון שלנו- הוא היה מונח על השיש ממלא את המטבח בריח מיוחד נוכחות והשראה לארוחת גורמה מעוררת תאבון-קטן ומרוכז- כל שן דומה לפנינה- קפסולה מרוכזת לפסטו,מוקפצים,חמוצים וכוחות ריפוי טבעיים...
אבל לאט לנו- תוכלו לכתוב בלדה כמעט על כל ירק שגדל בגינתנתכם- נתחיל מהבסיס- וכשתסיימו להכין בעצמכם ערוגות לירקות החורף הקרב- תבינו במה מדובר, נתחיל בהוראות פשוטות לערוגות מוגבהות- ומשם נוסיף טיפים לירקות ספציפיים.
בכל מה שנוגע לשטח- גינה קטנטנה יכולה להניב שפע-ואם שפר מזלכם ואתם בלב מדינת תל-אביב מוקפים בניינים אורגניים- גם עציצים יהיו נדיבים מספיק לגידול ירקות!

  1. נבחר שטח-עציץ, 2מ',דונם וחצי- מומלץ לסמן באבנים או גדר כלשהי-ולהתחיל בקטן!
  2. נאוורר את האדמה עם קילשון- נהפוך בעדינות את הערוגות הרצויות-חשוב להשאיר שבילי מעבר בין ערוגה אחת לשניה כדי שתוכלו לטפל,ולקטוף את הירקות.
  3. נסדר השקיה נגישה-טפטפות הן המומלצות ביותר,אבל גם צינור זמין או משפך טובים.
  4. נניח לגינה להתייצב ללילה-אפשר להשקות לפני- הרעיון הוא לתת לחיות הקטנטנות לחזור להתחפר ולאדמה- ולכם לנוח.
  5. עכשיו הערוגות מוכנות לשתילת ירקות-המלצה אישית היא להתחיל משתילים-ועם הזמן להתנסות בזריעה-בנתיים שימרו את הזרעים מכל ירק אורגני שחולף על פניכם...
  6. על ירקות חורף ירקות קיץ וטיפים לירקות הכרחיים-בפעם הבאה- מחכה לתמונות מהערוגות החדשות!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה