יום שלישי, 6 בספטמבר 2011

נובטים- לעכל התחלות חדשות..


כל ההתחלות קשות- אבל עם סבלנות ומקלחות-אפשר גם לצמוח מזה!

  
דברים שאנחנו עושים בעצמינו-החל מכיכר לחם ועד לרהיט עץ איכותי,כל "תוצרת-בית" מעוררת בנו הרגשה נדירה של דבר בעל-ערך ומשמעות. בביתנו עומד כסא עץ עתיק, מגולף בעבודת-יד אותו ירשנו מסבא, וכנראה ימשיך לאורך-ימים גם אחרינו, ולמולו אני נזכרת בכיסאות הראשונים שקנינו אחרי החתונה- כסאות עץ מאיקאה- שהפכו עוד באותה שנה לחומר הסקה מעולה לקמין הביתי, לאחר שקרסו מכובד האחריות. רהיטים וחפצים שנוצרו על-ידי בעלי מלאכה מיומנים , נושאים בחובם את תעודת האחריות האמיתית, בעצם קיומם. 
המקום הזה- הוא הזמנה להזדמנות- הזדמנות לפגוש את עצמינו  דרך מיומנויות עשייה פשוטות אך נשכחות- גיבון גבינות, קליעת סלים, רקיחת סבון, גידול והכנת מזון בסיסי ביתי וחי, אריגה, ליבוד,הכנת קוסמטיקה טבעית וחומרי נקיון טבעיים ותפירה- אינסוף לבית שנוכל ליצור מתוך חומרי החיים- בפשטות שהפכה לכל-כך נדירה ויקרה.

עבודת- יד דורשת שלווה פנימית וזמן- מרכיבים שחסרים לרבים כיום, אך כל מי שהתנסה בשעה של יצירה  מכיר את המתנה המופלאה שעשייה  נותנת- הרגשה של שלווה פנימית- וזמן...

 זמן אינסופי מלא חיים  והשראה מתוקה.
ההתמכרות ליצור ולעשות במו ידיכם היא ירושה אנושית- היא חכמת הדורות והתורה שבעל-פה הטבועה בנו בכל תנועה ובכל מגע עם חומר חי, והיא  תמיד נס- להפוך יש מאיין.

נובטים:


מנבטה משוכללת- אבל כל מסננת תעשה את העבודה-
 זה שלב המקלחות אחרי לילה של השרייה בקערת מים

כשלוקחים זרעים, דגנים וקטניות ונותנים להם בסיס לנבוט ולצמוח,(מים+נחת ) מתעוררים לחיים שפע של אנזימים,חלבונים,פחמימות ושומנים (3 אבות המזון!) הפועלים בתוך הזרע בכדי לבצע פירוק של חומרי המזון המצויים בו.  
הנבטים למעשה, הם ה"פגייה" לגן הירק שלנו- אבל עוד לפני זה הם מזון עשיר ומשובח כתוספת לסלט, סנדביץ' או כל תבשיל.
הנבטים הם אחד מהמקורות העשירים והאיכותיים ביותר למינרלים, וויטמינים, וחומצות אמינו חיוניות. לנבטים יש ערך תזונתי גבוהה יותר מאשר לירקות עצמם....  
3 שלבים פשוטים להנבטה מוצלחת:
מה צריך?
1.      קערית מרק
2.      עדשים\קטניות כמו: מש ירוק, כוסמת, עדשים שחורות\ירוקות\כתומות, גרעיני חמניות,גרעיני דלעת, זרעי חרדל, זרעי ברוקולי, זרעי אספסת- ובעצם כל מה שניתן לזרוע בגינה! (נסו בעצמכם לגילוי המגוון הטעמים והגדלים)
3.      מסננת- כל כלי מחורר שהמים יוכלו להתנקז החוצה בזמן השטיפה, גם שקית בד כותנה שאפשר לתלות תעבוד טוב.
4.      מים
מה לעשות???
ההנבטה מחולקת לשני שלבים עיקריים- ה"אמבטיה" וה"מקלחות":

הנבטים המוכנים אחרי 3-4 ימים של מקלחות במסננת

1. ניקח קערית מרק בינונית ונמלא רבע ממנה במש,(או עדשים ירוקות\שחורות\כוסמת...)
 2.    ה"אמבטיה"- נמלא את הקערה במים כמעט עד הקצה- ונניח לה למשך 8-12 שעות- הכי טוב לעשות את זה בערב ולהניח להם ב"אמבטיה" למשך הלילה!
3.     בבוקר נשפוך את תכולת הקערה (את המים שמכילים חומר נוגד נביטה) ואת ה"מש"          נשפוך לתוך מסננת- (חשוב שחורי המסננת יהיו קטנים מה"מש")
4.    שלב ה,"מקלחות"- במשך היומיים-שלושה הקרובים נעביר את המסננת עם הנבטים מתחת לברז מים זורמים ונעשה מקלחות פעמיים ביום- (כמו עם ילדים, אל תהיו קשים עם עצמכם אם פיספסתם פה ושם מקלחת...)חשוב שזה יהיה לח אבל לא מידי- עם הזמן תגלו את המינון המדוייק- אחרי יומיים ה"מש" יוציא זנבון קטן-שימשיך לצמוח, המלצה אישית- אחרי 4-5 ימים כבר להעביר לצנצנת ולמקרר-זה השלב הטעים ביותר שלהם!
נביטה סבלנית ונעימה!



קטניות לא קטנוניות


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה