יום רביעי, 11 בדצמבר 2013

לנשום את החיים-וכמה מתכונים חורפיים:

בס"ד

(מתוך המגזין לנשים "פנימה"/מדור מרקחת-בית:)

סירופ מחמם לחורף-כל המרכיבים כבר אצלכם....
לנשום את החיים:
צעדים מהירים, אני מתכופפת לקטוף עוד צמח מדברי-עדות ירוקה וקטנה שהחיים הם תמיד בתוך- ואם במדבר היבש הזה צומח משהו- כנראה שגם כאן יש מקור מים חיים,במקום סמוי מן העין...
נשלחתי ליומיים מדבריים לבדי, ככה סתם באמצע החיים , לכבוד יומולדת כך וכך הבין האיש היקר שלי  שיומולדת זה זמן מצוין לשגר את אימא הרחק מהעולם, ושלח אותי לחגוג את חיי  ברחם המדברי האהוב עלי . בשעה הראשונה הרגשתי כמו השעיר לעזאזל על שפת המצוק  תוהה בוהה ופועה- לאן עכשיו? רק שלצידי ב"ה לא עמד כהן שיבעט בי הרחק אל תהום הנשייה. מה שהשאיר לי זמן אינסופי לשוטט עם עצמי במרחבים המטורפים והמוכרים, ולהתחיל לצעוד אל המעיין הקרוב.
אחרי הליכה של שעתיים קלטתי שיש בי תחושה נרדפת, או במילים אחרות - אני ממהרת, ניסיתי להאט את הקצב אבל ברגע שהמחשבות התעבו על ראשי חזרתי להליכה רדופה משהו.
עצרתי ושוב החזרתי את עצמי להילוך ראשון- אבל אז נפל לי האסימון- ההילוך הזה חלוד, לגמרי.

תנו לי שעה ואני אגמור את המסלול כולל ארוחת צהריים לקטנים, טלפון ללקוחה ואפילו איזה מכונת כביסה אחת. אם רק הייתה לי שעת סיום הייתי מספיקה הכל ועוד לאסוף מישהו מהגן, על הדרך. הילוך רביעי חמישי אצלי כבר קבוע- אבל עכשיו- בגילי המופלג- לחזור להילוך ראשון? אין מצב, פעימות הלב שלי כבר בהתאמה לחמישי, קצב ההליכה מינימום על שלישי- והמחשבות??? כבר מזמן על מטוס סילון.
התיישבתי על החרסית הלבנה,נשכבתי בצל סלע ענק, ונזכרתי איך לפני עשר שנים המצוק הזה היה הבית שלי, הדבר הכי מדאיג אז היה אם המים במעיין כבר התחממו מהשמש או שטבילת הבוקר תהיה קפואה. הדבר הכי דחוף לאותו יום היה למצוא עוד מקלות יבשים למדורה של הערב, והמחשבה הכי מלחיצה הייתה שרק לא יגיעו מטיילים לאזור הזה. ניסיתי להיזכר מה בעיקר עשיתי- ופתאום נזכרתי- נשמתי.
אה, נכון- זה מה שעושים כשהגוף עובד על הילוך ראשון- יש זמן, זמן להתבונן במחשבות שחולפות מאליהם כמו עננים בשמיים שקטים, זמן לנשום עמוק ולהתרווח על המתרחש, זמן להנות מארוחה איטית פשוטה וטובה, וזמן עמוק לישון מצאת הכוכבים אל תוך לילה חשוך ולהתעורר לנחת של הזריחה. ניסיתי גם להיזכר איפה בדיוק עברתי הילוך, חתונה, עבודה, ילדים? באיזה נק'  בדיוק וויתרתי על מערכת ההילוכים והחלפתי אותה באוטומט?  ומתי אצבע הטרמפיסט שלי הפכה לרכב משפחתי ?
מי שיכנע אותי שיש משהו בעולם הזה ששווה להספיק? ולמכור תמורתו את ההנאה שבאיטיות? מה בדיוק נראה לי שמחכה לי שם, בסופו של יום מלא הספקים? לרגע רציתי לעצור הכל, לרדת מהרכבת- אם אפשר גם זיכוי על עשר שנים-מעולה. לרגע תהיתי מה יקרה אם אני אתחיל מהתחלה- מה יקרה אם אני אזחל? מה יכול לחבר את "הימים ההם לזמן הזה"?
כשקמתי מהצל רמסתי לענה קטנה וחריפה- לא שמתי לב לקיומה רגע לפני, אבל זה בדיוק מה שהייתי צריכה- תזכורת למשהו קטן, מרוכז, חריף וריחני ביחד- משהו ממוקד שגרם לי לנשום עמוק.  
 נשימה עמוקה, וריח חריף עמוק ומבושם זלג לתוכי מתפשט ומשמן את ההילוך הראשון. נשימה עמוקה- זה הגשר, זה הסוד, זה הדבר היחיד שיכול להיות לי תזכורת ועוגן יומיומי להילוך הראשון.
להספיק פחות, לנשום יותר, לתכנן פחות, להיות יותר, לנשום עמוק, להיות בתוך... מאז יום יום אני אוחזת במצוף ההצלה שלי- הנשימה העמוקה- הכנסתי אותה לכל מקום פינה ורגע, אני מוותרת מפספסת ומחמיצה להנאתי  טלפונים מטלות ועניינים דחופים- רק כדי לנשום עוד אחת עמוקה ולהנהן לעצמי בסיפוק שחזרתי למקום שלי, מצומצם, קטן ריחני וחריף, בדיוק כמו שאני אוהבת לחיות-ולנשום את היומיום...

מתכונים להקלה על הנשימה, לפתיחת סינוסים ולנשימות עמוקות ומספקות: בלב ליבו של החורף מערכת הנשימה מתמודדת עם מגוון וירוסים, נזלות, ליחה ושיעולים שמעמיסים על המערכת ומקשים על הנשימה הצמחים הבאים הם מכייחים- מטהרים ומנקים את הריאות והסינוסים ומומלץ לשלב אותם בשיגרת היומיום:

1

. שמן עיסוי להקלה על גודש במערכת הנשימה-נזלות/ברונכיטיס/שיעולים ועוד ימסו לתוך השמנים והצמחים האלו:
1. כוס שמן זית
- חופן עלי מנטה/נענע
- חופן עלי אקליפטוס
- שמן אתרי לבנדר
הכנה: בסיר קטן יש לחמם על אש קטנה את השמן והצמחים, יש לחמם אך להקפיד של א יגיע לרתיחה, (אפשר בסיר בן- מארי), במשך 30 דק'. להסיר מהאש ולסנן את הצמחים החוצה, כשהשמן מגיע לטמפ' החדר הוסיפי 8 טיפות שמן אתרי לבנדר, העבירי לבקבוק זכוכית או צנצנת ונערי היטב.
לשימוש: אחרי מקלחת או לפני השינה יש לעסות היטב את אזור הריאות מלפנים ומאחור, במקרים של סינוסים סתומים גם שם לעסות עד לספיגה מלאה.

2. סירופ מכייח ומחמם : התבלינים הבאים מקלים מאד על כאבי גרון וזה סירופ נהדר לתת לילדים שסובלים משיעול יבש ומנזלות, או סתם מקור חורפי:
מצרכים:
- כוס סילאן /דבש
- חופן עלי מרווה
- כף ציפורן
- שורש ג'ינג'ר פרוס דק
- 2 שיני שום פרוסות דק
הכנה: בסיר קטן נחמם את כל המרכיבים 30 דק' לפחות- עד שהריח מתפשט במטבח, יש להסיר מהאש להמתין שהסירופ יתקרר לטמפ' החדר, לאחר מכן סנני את המרכיבים מחוץ לסירופ והעבירי את הסירופ לצנצנת זכוכית או בקבוק זכוכית קטן.
לשימוש: במקרי שיעול/התקררות יש לקחת כפית מהסירופ, אפשר פשוט להוסיף לכוס תה.
מתאים גם לילדים.

מתכונים נוספים? תגובות? לבלוג של אסתר- "מרקחת-בית"
אסתר לחמן -(HHP) הרבליסטית קלינית, הרצאות/סדנאות/קורס רוקחות טבעית ומוצרי קוסמטיקה אורגנית- רוקחת ב- "ערוגות" -טיפוח אורגני www.habosem.com



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה